zaterdag 28 april 2012

Onderweg 2 (teleurstelling)


the course dealing with disappointments is canceled

Er staat in de duinen bij Kijkduin een merkwaardig gebouwtje, gemaakt van aangespoeld hout en ander materiaal, met krijtborden en deze grappige tekst.
Om de teleurstelling kleiner te maken volgt hieronder toch een minicursus : )


Om tijdens een discussie te voorkomen dat je oordeelt en veroordeelt, kan je beter de behoefte overboord gooien om te willen/moeten winnen. Wanneer je dat niet doet heb je in feite al verloren. Als je de keuze maakt om niet te hoeven winnen dan communiceer je vanuit je hart. Oordeel en veroordeel je wel, dan zeg je impliciet “ik ben beter dan jij” met direct daarin de overtuiging “ik ben dus ook niet goed genoeg” verpakt. Met als gevolg dat er afstand ontstaat, in plaats van contact en daardoor een grotere teleurstelling. Probeer  eens het volgende;

1. neem alleen waar  (zonder oordeel)
2. voel en houd het bij jezelf
3. vraag je af welke behoefte er onder het gevoel zit 
4. zet je behoefte om in een concreet verzoek zonder eisen te stellen
5. heb mededogen 


(Leestip; Geweldloze Communicatie – Marshall B. Rosenberg)


In the dunes, near Kijkduin, stands a curious building,  made from washed up wood and other material,  blackboards and this funny text.
To make the disappointment smaller a mini course below.

Avoid to want to win. When you don't, you have in fact already lost. 

Communicate from your heart, without judging. 
Otherwise you are saying implicitly "I'm better than you" and "I am not good enough". Results; distance and  greater disappointment. Try the following;

1. Observe the situation without evaluating or judging
 
2. identify a feeling
3. Identify your need or desire
4. Formulate a concrete request without demands
5. have compassion 


Non-violent communication – Marshall B. Rosenberg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten