maandag 30 april 2012

Gemak

Ik wist niet dat er nog steeds butlers worden opgeleid. Het lijkt mij erg makkelijk om iemand om me heen te hebben die van alles en nog wat uit mijn handen wil nemen. Hoewel?
Uit ervaring weet ik dat mijn schoonmoeder er niet altijd blij mee was om voortdurend, noodgedwongen door de drukte van de huisartsenpraktijk aan huis en de zorg voor de kinderen, personeel om zich heen te hebben. 


Maar tussen altijd en nooit, zit soms!
Zouden  deze handige  vindingen soms een tussenoplossing zijn?


I did not know there still are trained butlers. It seems very easy to have someone around me that everything would take from my hands. Though?
From experience I know that my mother in law was not always happy to have continually, forced by the bustle of the GP practice at home and care for the children, staff around her.


But between always and never, is sometimes!
Would these handy inventions be an interim solution?

zondag 29 april 2012

Nivea


De klassieke Nivea crème werkt, volgens de reclame van dit merk, altijd en overal.

Ik ben het met ze eens. Ook voor mij en in mijn praktijk werkt het. 
Ik gebruik namelijk de afkorting van het woord NIVEA als ezelsbruggetje om te onthouden dat je niet kan weten wat een ander denkt of bedoelt zonder het eerst bij de ander te checken.
N=Niet I=Invullen V=Voor E=Een A=Ander

The classic Nivea cream always works according to the advertising of this brand. I agree with them. For me and in my practice also, it works.
I use the abbreviation of the word NIVEA as a mnemonic in Dutch, to remember that you don't know what anyone thinks or means without checking.






zaterdag 28 april 2012

Onderweg 2 (teleurstelling)


the course dealing with disappointments is canceled

Er staat in de duinen bij Kijkduin een merkwaardig gebouwtje, gemaakt van aangespoeld hout en ander materiaal, met krijtborden en deze grappige tekst.
Om de teleurstelling kleiner te maken volgt hieronder toch een minicursus : )


Om tijdens een discussie te voorkomen dat je oordeelt en veroordeelt, kan je beter de behoefte overboord gooien om te willen/moeten winnen. Wanneer je dat niet doet heb je in feite al verloren. Als je de keuze maakt om niet te hoeven winnen dan communiceer je vanuit je hart. Oordeel en veroordeel je wel, dan zeg je impliciet “ik ben beter dan jij” met direct daarin de overtuiging “ik ben dus ook niet goed genoeg” verpakt. Met als gevolg dat er afstand ontstaat, in plaats van contact en daardoor een grotere teleurstelling. Probeer  eens het volgende;

1. neem alleen waar  (zonder oordeel)
2. voel en houd het bij jezelf
3. vraag je af welke behoefte er onder het gevoel zit 
4. zet je behoefte om in een concreet verzoek zonder eisen te stellen
5. heb mededogen 


(Leestip; Geweldloze Communicatie – Marshall B. Rosenberg)


In the dunes, near Kijkduin, stands a curious building,  made from washed up wood and other material,  blackboards and this funny text.
To make the disappointment smaller a mini course below.

Avoid to want to win. When you don't, you have in fact already lost. 

Communicate from your heart, without judging. 
Otherwise you are saying implicitly "I'm better than you" and "I am not good enough". Results; distance and  greater disappointment. Try the following;

1. Observe the situation without evaluating or judging
 
2. identify a feeling
3. Identify your need or desire
4. Formulate a concrete request without demands
5. have compassion 


Non-violent communication – Marshall B. Rosenberg


zaterdag 21 april 2012

Samenspel

Vorige week waren mijn 7 jarige kleindochter en ik uitgenodigd om naar het Delfts Symphonie Orkest in de prachtige bibliotheek van Delft (DOK) te komen en hebben genoten van de mooie muziek en in het bijzonder van de cello. Mijn kleindochter wil namelijk cello leren spelen, daarom gaan we na gesproken te hebben met de cellolerares binnenkort naar een proefles. Ook ik ben geprikkeld om eens te gaan proeven. Wellicht kan ik ooit met haar een mooi samenspel maken zoals in het You Tube filmpje van deze twee Braziliaanse gitaristen.

My 7 year old granddaughter and I were invited last week to come to the Delft Symphonie Orchestra in the beautiful library of Delft (DOK). We have enjoyed the beautiful music and in particular of the cello. My granddaughter wants to learn to play the cello, therefore we will go soon ( after we have spoken with the cello teacher)  to a trial lesson. I am also inspired to  go tasting. Perhaps I can ever make a nice interplay with her as in the You Tube video of these two Brazilian guitarists.