donderdag 25 augustus 2011

Verboden

Vorige week waren we een weekje in Rusland. We bezochten Moskou en Sint Petersburg. En hebben genoten van al het moois. Onze aardige Russische gids die perfect Nederlands sprak, informeerde ons over de bezienswaardigheden die we bezochten en vertelde heel veel over de achtergronden. Op een gegeven moment viel een bord met allerlei verboden ons op. Onze gids vertelde daarna een grapje. 
Hij vroeg; " Wat moet je doen om een Fransman, Amerikaan of Rus van een hoge brug te laten springen?" Het antwoord was; " Als je tegen een Fransman zegt dat al zijn geliefden hem in de steek hebben gelaten zal hij springen, als je tegen een Amerikaan zegt dat hij bankroet is en al zijn bezittingen kwijt is zal hij springen, maar zeg je tegen een Rus je mag niet van de brug springen dan springt hij. 
Kennelijk (en hopelijk) was dit bord alleen voor (merkwaardige) toeristen bedoeld. 


zaterdag 30 juli 2011

Regenenregenenregenen



Regen en nogmaals regen. Er lijkt geen eind aan te komen. Waar is de zomer? Waar is de zon? Je zou er chagrijnig van worden.
Ik probeer uit een onaangename situatie of gebeurtenis toch iets positiefs te halen zodat het uiteindelijk een aangename situatie of gebeurtenis wordt. 
Laten we proberen het met regen te doen;
Regen zorgt er voor dat mensen, planten, bomen, vogels, insecten en noem maar op te drinken hebben.
Regen spoelt de buitenboel weer eens lekker schoon.
Regen zorgt voor een frisse geur.
Als het regent hoef/moet ik niet naar buiten, heb/neem ik eindelijk tijd voor hobby's en maak het binnen gezellig.
Als het regent heb ik tijd om eens lekker op de computer naar leuke, vrolijke, mooie snufjes te zoeken. Vandaag kwam ik o.a. de positieve site van lullatone tegen, waar ik een leuke gratis app voor je iphone vond. Ga naar hun site en klik op games. Je kunt het spelletje trouwens ook op de computer doen. Je moet dan even door hun site scrollen,  als je tenminste niet blijft hangen bij hun andere vrolijke onderwerpen. Door op de regendruppels te klikken kan je muziek maken. 
Maak je eigen vrolijke kleurenregenmuziek en je dag kan niet meer stuk!





zondag 24 juli 2011

View

 
Wil je mijn blog eens op een andere manier bekijken? Voeg achter geefkleuraanjeleven.blogspot.com/view toe.
Je kunt kiezen uit  flipcard, timeslide, sidebar, mosaic of snapshot.
De techniek staat voor niets ; )!!!

woensdag 13 juli 2011

Druppel (3)

Als de dag niet je vriend was..............











Dan was hij je leraar!

maandag 27 juni 2011

Barricade

Mijn favoriete striptekenaar uit de Volkskrant, Peter de Wit,  is vaak in staat om mij snel te laten glimlachen en te helpen relativeren. Zie onderstaand stripverhaaltje.  Natuurlijk zijn er mensen die energie vragen, maar er zijn ook mensen waar je energie door krijgt en dat is o.a. het mooie van dit vak! 
Waar we als therapeut moe van worden zijn de onlogische bezuinigingsplannen van de regering. De eerstelijnspsycholoog heeft zich bewezen als een belangrijke toegankelijke hulpverlener. De wachtlijsten stijgen en wij maken ons hard, zoals je op het journaal hebt kunnen horen, voor meer opleidingsplaatsen.  Wij hebben gemiddeld 7 sessies nodig om iemand weer in staat te brengen het leven weer als aangenaam te ervaren. 
Door ondeskundig lezen en interpreteren van ons jaarverslag wordt dit gemiddelde gebruikt om voortaan iemand nog maar 5 maal een vergoeding te geven. 
Een gemiddelde heeft echter een range! 


Nu moet iemand kennelijk gaan wachten totdat de depressie zo hoog oploopt om vervolgens naar de tweede lijn (ook de tweede lijn wordt gekort!) te kunnen. Veel duurder en dus uiteindelijk hogere gezondheidskosten voor iedereen.

Woensdag gaan wij, therapeuten, daarom de barricade op en hopen door te kunnen dringen bij de regering dat niemand met deze bezuiniging in de GGZ gebaat is. Allereerst de patient niet, de huisarts niet, de (eerstlijns)psycholoog niet, de regering niet en de belastingbetaler niet!! Kom lezer, kom ons steunen en kom ook aanstaande woensdag tussen 15.00 uur en 17.00 uur naar Het Plein in Den Haag. Of teken a.u.b. in ieder geval, net als nu al 38037 mensen, de petitie op ggz Nederland!!!