zondag 13 februari 2011

Labyrint


Zaterdagavond hebben we de verjaardag van een goede vriend uitbundig gevierd op de vierde etage van het Wereldmuseum in Rotterdam. Ook onze ogen werden getrakteerd;  een sfeervolle zaal en een schitterende uitzicht op de Erasmusbrug.
Sinds enige tijd heeft dit museum het labyrint als logo.  Het labyrint is het oeroude concept in contact te treden met de oorsprong van het leven. De mystiek van het labyrint ligt in de ervaring steeds dichter bij het centrum te komen, maar toch telkens weer weggevoerd te worden. De bijzondere betekenis stemt tot nadenken. 
Zaterdagavond dachten we heel even de mystieke betekenis te hebben ervaren.

maandag 7 februari 2011

Waiting


Intelligentie onderscheidt zich in 4 soorten;  mentaal (denken), spiritueel (geestelijk), emotioneel (voelen en sociale) en fysiek (handelingen). We zijn allemaal intelligent op alle vier niveau's maar de mate waarin verschilt per mens. 
Door te blijven oefenen op de verschillende gebieden kan je je intelligentie laten groeien. 
Na een weekje weer heel actief te zijn geweest  (mentaal) heb ik het weekend gebruikt om, zoals je ziet, op fysiek (doen) niveau bezig te zijn. Terwijl ik de appels aan het schillen was luisterde ik naar John Mayer. Vooral 'Waiting on the World to Change' raakte (voelen) mij. Op Youtube kwam ik deze versie (geestelijk) tegen.  

zondag 30 januari 2011

Tijd

In het Westland waar ik in woon en werk staan de inwoners bekend als harde werkers. Even 'niks' doen voelt voor veel van hen snel als verspilde tijd. Door deze cultuur maak ik in de praktijk veel mensen mee die tegen een burn-out aan zitten. Gelukkig gaan zij op een gegeven moment leren en  beseffen dat als je van dit 'niks' doen geniet, het daardoor geen verspilde tijd is.  Dit weekend hebben we veel ontspannen tijd doorgebracht met fijne collega's. Zaterdagavond lekker lang getafeld en gepraat met mijn bevriende collega Saskia de Bel. Zij heeft het boek 'Samen uit Samen thuis' geschreven en is een aanrader!
Jaarlijks hebben wij met de collega's uit Haaglanden een nieuwjaarsevenement. Dit keer bezochten we het Gemeentemuseum van Den Haag met een leerzame rondleiding over de bijzondere architect Berlage en genoten we daarna van een gezellige borrel in Gember. Mijn collega's en ik proberen een goede balans te zoeken om een burn-out, maar ook om een bore-out te voorkomen. Want ook wij zijn net vliegtuigen, we blijven alleen in de lucht als we op een goede manier in beweging blijven!

zondag 23 januari 2011

NU

Harry Potter liep met volle overtuiging tegen de muur tussen perron 9 en 10, daardoor vond hij perron 9 3/4 voor de trein naar Zweinstein en kwam in een nieuwe wereld terecht. Hij stortte zich niet roekeloos in gevaar, maar voelde aan wanneer het moment daar was, om ondanks onzekerheid, een noodzakelijke stap te nemen. Mijn jongste zoon heeft deze stappen al eerder met succes genomen. Mijn dochter idem dito. Zij is van oorsprong ook psycholoog en had een hele goede functie bij Ikea. Toch bleef er een gevoel van creatieve onrust knagen. Samen met haar vriendin Tessa en gesteund door hun mannen, heeft ze de sprong gewaagd van werk te veranderen en te gaan doen waar haar passie ligt.  Ze is inmiddels mede-eigenaar van de zaak die Tessa Weerdenburg al eerder was gestart. Samen zijn ze een gouden duo met een prachtige visie op het leven. De naam van hun bedrijf is, zo klein als die naam is, heel veel zeggend. Neem gerust een kijkje op hun website en je raadt het al die is, evenals hun mooie logo,  gemaakt door haar creatieve broer van Strack. Als trotse moeder meld ik jullie dat hun succes NU in het februarinummer van 101 woonideeën te lezen is!