Ontmoeten.... Het woord heeft voor mij meerdere betekenissen.
Ont moeten; jezelf bevrijden van moeten.
Ontmoeten ; met jezelf of anderen samenkomen.
Ik zorg zoveel mogelijk dat beide betekenissen in balans blijven.
Op een dag lag ik in onze tuin in het lentezonnetje te genieten en viel mijn oog op een blaadje dat al heel wat doorstaan had. Ontmanteld van het groen en leven lag het teer en broos in de border in haar resterende schoonheid naast mij in de zon. Het ligt nu in een boekje te wachten totdat ik tijd maak om het in een glazen lijstje te doen, dat ik ter zijner tijd weer in Parijs ga kopen. Afgelopen weekend waren we in Utrecht en ontmoetten daar toevallig Anne Renkema. Tot mijn grote vreugde heeft zij haar creatieve vermogen gebruikt om in haar collectie 'mijn' blaadje te maken. Ik heb het gekocht en het zal mij bij het dragen helpen nog meer bewust te zijn van de dubbele betekenis van ontmoeten.

Ik bewonder creatieve mensen omdat ik hen stimulerend vind. Zij durven de grenzen van het onbekende over te gaan en maken of verzinnen wat er nog niet was. Het is waarschijnlijk ook het ontwikkelen, de groei, de vernieuwing, de verbetering, kortom het positieve wat mij zo aanspreekt. Zo ook bewonder ik componisten. Een van mijn favoriete componisten is Bach. Zoon Karl Philippe Emanuel bewonder ik nog meer dan zijn vader. Prachtige muziek heeft hij gecomponeerd. Geen wonder dat wij onze oudste zoon zijn namen hebben meegegeven. Hij is (nog) niet musicaal geworden, maar wel virtuoos op het toetsenbord.
Vader J.S. Bach heeft tijdens ons huwelijk zijn bijdrage geleverd met Jesu, Joy of Man's Desiring. Vandaag op Hemelvaart leek het mij toepasselijk om onderstaand filmpje aan jullie te laten zien waarin allerlei creatieve uitingen gecombineerd zijn. Een bijzonder knap bouwwerk, midden in een bos, waar bovenstaande melodie te horen is. Zet als je wilt, niet alleen het beeld op volledig scherm, maar ook de volumeknop en je zintuigen. Verwonder en bewonder!
Heerlijk is het om kleinkinderen te hebben en weer eens als een kind met ze mee te huppelen, touwtje te springen, dansen, rennen, zingen. Vreemd dat we naarmate we ouder worden de onbevangenheid en nieuwsgierigheid van kinderen verliezen. Hoe zou de wereld eruit zien als wij als volwassenen (met of zonder kleinkinderen) ons weer over zouden geven aan deze onbevangenheid?
Een vingeroefening om hiermee te beginnen is deze prachtige interactieve site soytuaire.labuat.com. Wacht even tot het gedicht vervaagt, zet het geluid vol aan, volg met je cursor de lijn, speel en geniet!
Er was eens een schoenenfabrikant die overwoog om zijn afzetmarkt te vergroten met Afrika. Hij stuurde een van zijn beste verkopers op pad. Na twee weken kreeg hij een telegram: 'Niet investeren, stop, ze lopen hier allemaal op blote voeten'. De directeur was niet overtuigd. Hij wilde een second opinion en stuurde een tweede medewerker naar Afrika. Opnieuw kreeg hij na twee weken een fax. 'Meteen investeren, stop, ze lopen hier allemaal op blote voeten'.
Dit verhaaltje las ik in 'Ja-maar wat als alles lukt' van Berthold Gunster. Een aanrader om te lezen als je soms het gevoel hebt een buitenstaander te zijn geworden van je eigen leven!
Gun jezelf ongeveer 8 minuutjes voor deze 8 onweerstaanbare 'fun' principes en voeg nog meer kleur toe aan je leven!