zondag 14 november 2010

Keuzes

Ik heb genoten van deze regenachtige zondag!
Het was een heerlijk dagje om thuis te zijn. Lekker uitgeslapen, laat ontbeten, lekker warm in huis, muziekje aan, rustig wat mailtjes beantwoord en ontspannen zitten lezen o.a in mijn vakblad. 
Ik las hierin het volgende zonnige bericht. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de keuzes die mensen maken meer invloed op hun geluksgevoel hebben dan genen en persoonlijkheid. De onderzoekers gaan daarmee in tegen de heersende gedachte dat geluk afhankelijk is van genen.
Belangrijke beslissingen in het privéleven, zoals het vinden van een partner, het krijgen van kinderen, deelnemen aan sociale activiteiten en sport, en de balans tussen werk en vrije tijd, blijken een groot effect te hebben op ons geluk! En dat heb ik vandaag ervaren door een keuze te maken uit waar ik zin in had! Jullie ook? Anders is er met deze wetenschap, morgen weer een nieuwe dag met volop keuzes voor nieuw geluksgevoel!

zondag 7 november 2010

Druppels

Na een flinke regenbui zag ik deze blaadjes in de zon schitteren. De meeste waren bekleed met druppeltjes die er uit zagen als pareltjes. Ineens viel mijn oog op een blaadje met een enorme druppel met kleine druppels om zich heen.
Verbaasd over deze grootte knielde ik bij de druppel neer. De druppel leunde in het midden tegen een randje. 
Zijn bestaan zal geen lang leven gegund zijn.  
Ik vraag mij af hoe het met hem afgelopen is. Wellicht verdampte hij door de inmiddels aanwezige zon, is er iemand, zonder hem te zien, op hem gaan staan of heeft tegen hem aangeschopt waardoor hij van zijn plekje rolde en in de steen verdween. 
Net als bij ons mensen is hij ondanks dat hij 'groot' was, bijzonder was, veel ruimte innam en de aandacht naar hem ging,  toch in wezen niet anders dan zijn soortgenoten.
Ik was in ieder geval blij met hem en heeft hij, met zijn verschijning, gezorgd dat ik glimlachte en heb hem lekker samen met de andere druppels op de foto vastgelegd. 


vrijdag 22 oktober 2010

frazzling


Frazzling is een term die in de VS al een tijdje in gebruik is. De betekenis is frantic multitasking (voortdurend allerlei dingen tegelijk doen). Een verschijnsel dat mij heel bekend voorkomt. 
Als tegenhanger dwing ik mijzelf een keuze te maken uit de hoeveelheid leuke dingen die ik kan doen. Het schrijven op mijn blog is er een van en heeft een al een ordende werking. Ik merk dat ik mij eerst focus op leuke, blij makende onderwerpen. Door vervolgens uit deze onderwerpen te kiezen en er over te gaan schrijven moet ik mijn aandacht er wel bij houden. 
Het onderwerp van vandaag zijn de stempeltjes van mijn dochter. Intussen is wel duidelijk dat mijn kinderen stuk voor stuk denkers zijn, maar ook heel creatief zijn. Van mijn dochter heb ik deze schattige stempels gekregen. Ze heeft deze stempels gemaakt van vlakgum. Een werkje waar je je op moet concentreren. 
En het leuke is dat je hersenen daardoor tegelijkertijd de gelegenheid krijgen om stil te staan bij wat je beweegt!!! 

vrijdag 15 oktober 2010

Herfst

Ik word, als ik niet uitkijk, altijd een beetje triest wanneer de zomer ten einde komt. Het voelt als een afscheid. 
 
De herfst zorgt gelukkig dat dit afscheid een beetje zacht verloopt. Het krentenboompje in onze tuin is net een toverbal. In het voorjaar komt er een fragiele groene bladerenwaas te voorschijn, gevolgd door een witte bloementooi, daarna een stevige groene kleur en nu in de herfst een prachtige kleurenbom van oranje/rood/bruin. Wanneer de bladeren uiteindelijk van de boom vallen en er een tijdje later nog alleen het raster van het blad overblijft, vind ik een nieuw oogstrelend kunstwerkje op de grond.
Zo zie je maar weer wat belangrijk blijft is hoe men alles beleeft ....... 

"The happiness of your life depends on the quality of your thoughts!"

dinsdag 5 oktober 2010

zonsondergang

Your mind is like a parachute...it functions only when open.

Deze zin las ik en ben het er helemaal mee eens. Het geldt  voor je manier van denken, maar ook voor al je zintuigen. Gisteren maakten mijn ogen dit feestje van een schitterende zonsondergang mee en gun het ook van harte mijn lezers!