dinsdag 29 augustus 2017

Bewustzijn





Bewustzijn of bewust zijn? Een spatie ertussen en er is een groot verschil in betekenis.
Als je bewusteloos raakt ben je daar je niet bewust van, je verliest je bewustzijn.
Je capaciteit dus om bewust te kunnen zijn. 
Je kunt dagelijks in je volle bewustzijn, die dingen doen waar je niet echt bewust van bent. 

Stel je krijgt van de bank, zodra de nieuwe dag begint 1.440 euro, met de afspraak dat je die dag alles opmaakt anders wordt wat je overhoudt ingenomen.
De bank is gul, maar bepaalt ook de regels en kan op elk moment van de dag stoppen met uitbetalen.
Wat zou je doen? Ik vermoed dat je zal zeggen, dat je elke dag alles opmaakt aan wat je wilt. Want sparen kan niet.
Je voelt de metafoor al aankomen denk ik.

Wees bewust van en zuinig op je tijd op je 1.440 minuten per dag. Elke dag weer! Want je weet nooit wanneer het spel stop gezet wordt!

Wat ga je doen met deze rijkdom?


Being conscious or consciousness? A little space between the word and there is a big difference in meaning.
If you become unconscious you are not aware of it.
You can do also do your daily routine in full consciousness, but it is possible that you don't do those things really aware of.

Imagine, as soon as the new day starts, you get of the bank 1,440 euros. But under condition that you spent it all, every day.
The bank is generous, but also determines the rules and can suddenly stop paying at any time of the day.
What would you do? I suspect you will say, I spent it all. Because you can't safe it.
You already feel the metaphor, I think.

Be aware of and economical at your time, at your 1,440 minutes a day. Every day again! Because you never know when the game will be over!

What are you going to do with this wealth?

donderdag 24 augustus 2017

Rush







Rush
De i-phone is van veel gemak voorzien. Een ervan is de automatische tekstcontrole. Het gebeurt nogal eens dat er grappige woorden worden voorgesteld, die nergens op slaan. 
Bij het typen van een tekst kwam in plaats van het woord 'rust' de ongevraagde engelse tekstcontrole met het woord 'rush'! Haast dus!
Wel even wat anders. Ik zoek geen haast, maar rust en wie wil dat niet? Uit mijn werk als psychologe blijkt het ervaren van rust de grootste behoefte te zijn om weer te kunnen voelen, te ontspannen, minder te piekeren, minder angstig te zijn, makkelijker bewegen en meer kunnen genieten van de dingen die het leven zo prachtig maakt. Ja, in aller rust en kalmte!
Om de mensen, die bij mij komen, op weg te helpen maak ik ze attent op een hulpmiddel door de gratis app calm.com te downloaden.
En bij deze, ook mijn dierbare lezers ; ) 

The I-phone is provided with ease. One is the automatic text check.
It happens quite often that funny words appear and don't make any sense. Lately I was typing a text, instead of the word 'rest', the unsolicited English text check came with 
the word 'rush'! Well, something different. I'm looking for rest, who does not want it?
As psychologist I experience that having rest the greatest need is to feel relaxed and to be able to enjoy life. In order to help the people I advise to download the free app  calm.com.
And you my dear readers :)

vrijdag 15 januari 2016

Stimuleren



 



Mensen stimuleren naar een voor hen gezondere, fijnere manier van leven is mijn dagelijkse werk. Hoewel gedragsverandering niet altijd eenvoudig is, want we zijn allemaal gewoontebeestjes, is een ding zeker! Spelen doen we (bijna ;) allemaal graag. Als je een gezondere manier van leven koppelt aan een humoristische uitdaging gaat het makkelijker. Ook mijn jongste kleindochter en ik ervaarden dit afgelopen woensdag bij het haar ophalen van school. Ze is net vier jaar geworden en sinds een week naar de basisschool. Ze doet vreselijk veel indrukken op. Het is logisch dat ze moe was en geen zin had om te lopen. Maar ik had geen energie om haar het hele eind naar huis te tillen. Het regende gelukkig pijpenstelen. Jaja, waar je al niet blij van kan worden op bepaalde momenten! Door haar de paraplu ook vast te laten houden en af en toe samen onder 'de douche' te gaan springen en vlug weer onder de paraplu te kruipen terwijl we keihard een verjaardagsliedje zongen waren we snel thuis en zei ze 'leuk hè oma?'! Had het niet geregend
dan ......
Een ander voorbeeld van stimuleren van gedrag zie je in het volgende filmpje. Het is gemaakt door de mensen van de TheFunTheory. Zij ontwikkelen grappige positieve ideeën om het dagelijks leven plezieriger en gezonder te maken. Zij dagen in dit voorbeeld mensen uit, om meer de trap in plaats van de roltrap te gebruiken. Maar geven mensen daarnaast ook de ruimte om een keuze te kunnen blijven maken. Het resultaat is dat meer dan 66% van de mensen het door hun verzonnen gezondere alternatief kozen! 

Encouraging people to a healthier, finer way of life is my daily work. While behavioral change is not always easy, because we are all creatures of habit, one thing is for sure! Games we (almost;) like. Connecting a healthier way of life with a humorous challenge makes it easier. My youngest granddaughter and I experienced it past Wednesday when picking her from school. She has just turned four years and goes since one week to primary school. She does an awful lot of impressions. It makes sense that she was tired and did not want to walk. But I had no energy to lift her all the way home. It rained hard. Yeah, we were lucky ; ) She helped to hold the umbrella and occasionally we jumped together under the 'shower' and quickly crawling back while we hard sang a birthday song. When we arrived at home, she said 'nice huh Grandma? "! Had it not rained than ......
Another example of encouraging behavior you see in the next movie. It is made by the people of the TheFunTheory. They develop positive funny ideas to make everyday life more pleasant and healthier. They challenge people in this example, to use more the stairs instead of the escalator. But they give space to make a choice. The result is that more than 66% of people chose their healthier alternative!



maandag 14 september 2015

Delen



                                          


                                           

                                           Geluk vermenigvuldigt zich als je het deelt ; )


                                           Happiness multiplies when you share it ; )

maandag 13 juli 2015

Idee


Goed idee om kleur aan een grijze zomerse dag te geven : )





Good idea to give color at a grey summer-day ; )

donderdag 25 juni 2015

Comfort

Afbeeldingsresultaat voor inknowation



Herken je het volgende? Je zit niet lekker in je vel, je voelt je zelfs ontevreden en vraagt je af "is dit het nou?". 
Goed zo! Het is tijd voor verandering! Je zit teveel in je comfort-zone! 
Ga eerst eens proberen te durven dromen. Ik weet het, het is een cliché, maar lef is het enkelvoud van leven.
En als je eenmaal het lef hebt om te dromen, dan durf je waarschijnlijk de volgende stap te nemen door uit je comfort-zone te gaan stappen.  
Hoe doe je dat? Om je een beetje op weg te helpen heb ik het volgende
filmpje voor je gevonden.  
Tot ziens buiten je comfort-zone ;)

Do you recognize this? You're not feeling comfortable, you do even feel disgruntled and you wonder "Is this it?!".
Well done! It's time for a change! You're too much in your comfort zone!
First, dare to dream. I know it's a cliche, but life is about courage.
And once you have the courage to dream, then you probably dare to take the next step out of your comfort zone.
But how do you get it done? I found the following
movie for you to help a little bit.
See you outside your comfort zone ; )





zondag 17 november 2013

to do or not to do





Eindelijk neem ik weer eens de tijd om iets te schrijven (dankzij mijn nieuwe systeem) en om te laten zien hoe het leven een beetje kleur te geven. 

Mijn to do lijstje was overvol. De kleur van het leven daardoor een beetje grijs.
Natuurlijk probeerde ik mij te houden aan het systeem van prioriteit. Eerst kiezen wat urgent is, dan wat belangrijk is, dan wat kan ik delegeren, wat niet van mij is geef ik terug aan de eigenaar. Veel staat er in het over dingen die moeten, maar gek genoeg kwam er nog niet in mijn lijstje voor wat ik niet of minder wil of wat ik graag wil doen. Mijn lijstje bestaat voortaan uit drie delen. 
Wat te moeten doen, niet te doen en vooral, te willen doen.






Finally, I take the time to write something again (thanks to my new system) and to show how to give life a little color. 

My to do list was full. The color of life a bit gray.
Of course I tried to stick to the system of priority. First choose what is urgent, then what is important, then what can I delegate, what is not mine; give it back to the owner. 

Many in my list went about things that should, but funnily not yet what I don't want or less want or want to do. My list now exists in three parts. 
What to do, not to do and most importantly, want to do.



zaterdag 6 juli 2013

Samenwerken

Weet je dat er binnen een goed samenwerkend team belangrijke verschillende rollen bestaan? 
Bijvoorbeeld; De zorgdrager, de vormer, de voorzitter, de innovator, de monitor, de coördinator, de netwerker, de specialist etc.
En dat een team slecht samenwerkt wanneer er belangrijke teamrollen ontbreken. Maar ook wanneer er teveel leden met dezelfde rol zijn. Oorzaken voor conflicten zijn hiermee te verklaren.  
Dit gegeven maakt het makkelijker voor je om iemand te respecteren in wie de ander is. De uitspraak "dat doe je toch niet" of  "dat hoort zo" zegt meer over je eigen rol en is tegelijk jouw benodigde kracht voor het geheel.  
Het onderstaande filmpje geeft grappige voorbeelden over rollen en samenwerken.





Do you know that there are important different roles for a good collaborative team ? For example; The president, the innovator, the monitor, the coordinator, the networker, the specialist etc. 
And  a team doesn't work as important team roles are missing. And also if there are too many people with the same role. This explains causes for conflicts. These facts make it easier to respect someone in who the other is. The statement "you don't do that" or "that is by design" says more about your own role and is also your needed power for the whole. The video gives funny examples of roles and working together.


vrijdag 10 mei 2013

Confetti


Afgelopen weekend zijn mijn dochter, mijn oudste kleindochter en ik ter ere van de verjaardag van mijn kleindochter naar Londen geweest. We hebben veel gezien, lekker gegeten, veel gelachen en genoten van het heerlijke lenteweer. Lopende naar TateModern verhoogden de dwarrelenden  iepzaden,  de blijdschap.  
Door de wind vinden elk voorjaar duizenden iep zaden in een seizoensgebonden confetti, hun weg door de lucht, die we  kennen als lentesneeuw. 


Ook in Nederland kan je er van genieten. Amsterdam, bijvoorbeeld,  heeft meer dan 75.000 iepen.  Om de flow van de zaden in actie te ervaren kan je in de stad de schilderachtige 'iep route' bewandelen.  Zie springsnow.nl om de route te downloaden of om de hoogte te blijven over gerelateerde evenementen. 
Geïnspireerd door dit jaarlijkse optreden, maakten ambachtelijke snoepmakers Papabubble eetbare iepzaden. Jarig of niet, het is een heerlijke traktatie voor onderweg! 



Last weekend my daughter, my oldest granddaughter and I went to London, to celebrate the birthday of my granddaughter. We have seen many highlights, eat delicious food, had lots of laughs and enjoyed the lovely spring weather. Walking to Tate Modern the elm seeds increased the joy.
Every spring thousands of elm seeds are carried away by the wind in a seasonal confetti, know as spring snow.

In the Netherlands you can enjoy it too. Amsterdam, for example, has more than 75,000 elms. To experience the flurry of the seeds in action, walk along the city's scenic 'elmroute'. See springsnow.nl to download the route or to stay up to date on related events.
Inspired by this annual occurrence, artisan candy makers Papabubble are making a special sweet incorporating these edible elm seeds. Celebrating birthday or not, it is a delicious treat on the go!

donderdag 14 maart 2013

Kiezen

De behoefte om even lekker weg te gaan is momenteel sterk aanwezig. Maar wat gaan we dan doen? Naar de wintersport of naar Parijs gaan? Soms hoef je niet te kiezen, we gaan het beiden doen. ; ) 
Kijk maar!






The need for a short trip is currently strong. But what shall we do? Skiing or Paris?
Sometimes you don't have to choose, we will do both. ; )
Just take a look!





donderdag 14 februari 2013

Valentijn


Een hele fijne Valentijnsdag! En veel plezier met het filmpje.



A very nice Valentine's Day! And have fun with the movie.

zondag 6 januari 2013

Samen



Now join your hands,

And with your hands your hearts.

William Shakespeare

dinsdag 4 december 2012

Lachen

Ik krijg nogal eens de vraag waarom ik mijn werk als psycholoog leuk vind. Ik geef dan altijd het antwoord, dat ik het zo bijzonder en mooi vind om in iemands belevingswereld even mee te mogen reizen. In het begin is de weg voor mijn medereiziger niet makkelijk. Vooral als degene vertelt over de reeds afgelopen route. Samen proberen we een prettigere pad te vinden naar een  fijner heden en toekomst.
Omdat ik houd van opbouwende vernieuwingen, zoek ik dat ook graag in mijn vak. Humor, bijvoorbeeld, werkt o.a. om de realiteit anders te gaan zien. Al speurende bij de Appstore van itunes ontdekte ik dat er een App laughter therapy bestaat die je gratis kunt downloaden en waar je lachen weer kunt leren! 
Je kunt in de App op 1 van de toetsen drukken. Vervolgens hoor je iemand lachen. Druk je  op meerdere toetsen tegelijk dan hoor je steeds meer mensen lachen. En het grappige is dat het aanstekelijk werkt. (Net als bij het zien van gapende mensen). Dat het aanstekelijk werkt blijkt ook wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach. Geef hem of haar er dan een van jou! En weet je wat zo leuk is? Je krijgt hem meteen weer terug!





People often asked me why I like my work as a psychologist. I always give the answer that it is so special and beautiful to be allowed to participate in the inner world of a person. In the beginning the way for my fellow traveler is not easy. Especially the story about his or her past. Together we try to find a more comfortable path to a finer present and future.
I love constructive innovations, also for my profession. Humour, for example, works to change the reality. In the Appstore of itunes I discovered the free App laughter therapy. You can learn to laugh again!
You can use the App on one of the keys. Then you hear someone laughing. If you press multiple keys simultaneously then you hear more and more people laugh. And the funny thing is that it is contagious. (Just like when you see people yawning). It is also contagious when you meet someone without a smile. Give him or her one of yours! And you know what's fun? You'll get it back right away!

maandag 5 november 2012

Zien

 
                          

         Visie is de kunst onzichtbare dingen te zien

           Vision is the art of seeing things invisible

maandag 29 oktober 2012

O.U.D.

Al jaren hebben wij eens per jaar met de familie, die over het hele land verspreid woont, een diner die per toerbeurt bij een van ons thuis wordt verzorgd. Dit jaar was het bij ons. Afgelopen weekend was het zover en hebben we volop genoten. Fijn is het om elkaar weer te zien en op de hoogte te zijn van hetgeen iedereen de afgelopen tijd bezig heeft gehouden en om de plannen voor de komende tijd te horen. We worden gaande weg allemaal ouder en velen van de familie zijn met pensioen, maar ondanks dat allemaal heel actief.
Dit keer hebben wij tijdens het diner de tot het weekend zorgvuldig bewaarde oude fles port, uit 1908, open durven maken. En na 104 jaar was de port nog super lekker!!  
Dat ouder worden dus goed, smaakvol en bijzonder kan zijn wordt hiermee een feit. En ook dat lang rijpen soms nodig is om tot een bijzonder resultaat te kunnen komen. Het woord 'oud'  is voor mij een ezelsbruggetje om bewust om te gaan met het dagelijkse leven.  O.U.D. = Ontwikkelen, Uitwerken, Doen! 
En in dit geval O. U. D.= Openen , Uitschenken, Drinken ;)


For years we have once a year a dinner with the family, which lives throughout the country. The dinner is by rotation at one of us. This year it was at our home. Last weekend was the day and we thoroughly enjoyed. Nice it is to meet again and to be aware of what everyone recently has examined and to hear the plans for the future. We are growing older and many of the family have retired, but despite this very active.
We have dare to open, during the dinner, the until this weekend carefully preserved old bottle of port from 1908. And after 104 years, the port is still super tasty!
That aging is good, special and can be tasteful, is now a fact. And also that long ripening is sometimes necessary to achieve a particular result. The word 'old' is for me a mnemonic to consciously deal with everyday life. O.L.D = Observe, Learn, Do!
In this case O.L.D. =  Open, Liquid, Drink ;)







maandag 22 oktober 2012

Nieuwe dag



This is the beginning of a new

Day. You have been given this

Day to use as you will. You can

Waste it or use it for good.
What you do today is important
Because you are exchanging a
Day of your life for it.
When tomorrow comes, this
Day will gone forever.
In its place is something that
You have left behind.
Let it be something good.



donderdag 18 oktober 2012

Ontwikkelen


Ik kan mij blijven verbazen hoe snel de weken voorbij vliegen. Het weekend is nog niet voorbij of de week snelt, door allerlei activiteiten en ontwikkelingen, in een razend tempo naar het volgende weekend. Wanneer je niks te doen hebt of meemaakt lijkt de tijd juist langzamer te gaan. Kijk maar eens naar oude mensen die achter de geraniums zitten. De dagen kruipen voor hen. 
Een bijzondere, interessante en hele intelligente man die ik ooit ontmoet heb, Douwe Draaisma, heeft een aantal boeken geschreven waaronder het boek, 'Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt'.
Eens per week passen we op onze drie kleinkinderen. Ook hen zien wij in een sneltreinvaart ontwikkelen. Hetgeen prachtig is om te zien en om mee te mogen maken. 
Het woord ontwikkelen zegt het al,  je ontdoet je van je wikkels en je zelf blijft over. Die weg naar jezelf duurt, in tegenstelling tot de snelle tijd, gelukkig lang. Zo blijft het spannend om te blijven 'ontdekken' wat er nog allemaal onder dat dek van wikkels zit. Ik kwam een video (klik op video en klik vervolgens  de reclame weg) tegen van een man die een interview met zijn jongere ik had. Zoveel jaren later eens met jezelf kunnen praten en evalueren of je nog op ontwikkelkoers ligt vind ik een geweldig idee. Hoe oud je ook bent je kunt altijd nu een interview met je zelf afnemen en over bijvoorbeeld vijf jaar kijken of je nog op koers ligt en nog, hopelijk, steeds een ontdekkingsreiziger bent! 



I amaze myself how fast the weeks fly by. The weekend is not over yet or the week rushes through various activities and developments in a furious pace to the next weekend. When you have nothing to do or to experience, the time seems to go more slowly. Look at old people who sit behind the geraniums. The days creep for them.
A special, interesting and very intelligent man I've ever met, Douwe Draaisma, has written a number of books including the book, "Why life speeds up as you get older."
One day in the week, our three grandchildren are with us. We see them rapidly developing. 
Beautiful to observe.
The word 'develop' says it all, you will rid of your wrappers and your self remains. The way to yourself,  in contrast to the rapid time, is long. This keeps it exciting to "discover" what else is under the deck that wraps it. I came across a video (click on video and then the advertising road) about a man holding an interview with his younger self. So many years later, talking with yourself  and evaluate whether you still on course development is, I think, a great idea.  You can always have an interview with yourself and see for example over five years if you are on track and, hopefully, are still an explorer!